در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین وزارت کار و جهاد دانشگاهی مطرح شد؛

ورود جهاد دانشگاهی‌ به حوزه اشتغال/ صدور مجوز مشاغل خانگی برای یک میلیون و 560 هزار نفر‌

وزیر کار از صدور مجوز مشاغل خانگی برای یک میلیون و 560 هزار نفر‌ در کشور خبر داد.

ورود جهاد دانشگاهی‌ به حوزه اشتغال/ صدور مجوز مشاغل خانگی برای یک میلیون و 560 هزار نفر‌به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی ربیعی‌ وزیر‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه‌ امضای  تفاهم‌نامه‌ همکاری‌ بین‌ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی‌ و جهاد دانشگاهی‌ و صندوق‌ کارآفرینی‌ امید‌ از همکاری‌ هیئت دولت‌ بخصوص‌ وزارت‌ نیرو و وزارت بهداشت‌ برای ایجاد‌ اشتغال خبر داد.

 ابتدای این برنامه‌ محمدصادق‌ دیگندی‌ معاون جهاد دانشگاهی‌ و رئیس‌ سازمان‌ تجاری‌سازی‌ فناوری‌ و اشتغال‌ دانش‌آموختگان‌ با بیان اینکه در سال 1377 که موج‌ بزرگی‌ از فارغ‌التحصیلان‌ دانشگاهی‌ شکل‌ گرفته بود جهاد دانشگاهی با تأسیس سازمان همیاری دانش‌آموختگان گام بزرگی در جهت‌ اشتغال‌ برداشت‌، افزود: این سازمان‌ هم‌اکنون بیشترین‌ همکاری‌ با وزارت کار را دارد‌ و همچنین بیشترین‌ آمار‌ تربیت‌ کارآفرینان‌ به این سازمان اختصاص دارد.

دخالت نداشتن دولت در بخش خصوصی  عامل همکاری وزارت تعاون و جهاد دانشگاهی

 در ادامه عیسی‌ منصوری‌ معاون توسعه‌ کار‌آفرینی و اشتغال‌ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اذعان‌ به اینکه اولین طرحی‌ که در دستور کار ما قرار دارد‌ طرح مشاغل خانگی‌ است، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل‌ مهم همکاری‌ با جهاد دانشگاهی‌ پرهیز‌ از دخالت‌ مستقیم‌ دولت‌ در بخش‌های خصوصی‌ و در عین حال حمایت‌ از آنان و پوشش نقاط ضعف‌ آنان می‌باشد‌.

 منصوری‌ یادآور شد: در گذشته توسعه مشاغل‌ خانگی‌ به پرداخت‌ وام‌ و گرفتن‌ مجوز‌ محدود بود‌ که مشاهده شد با کاهش‌ وام‌ سطح‌ ایجاد اشتغال‌ نیز کاهش می‌یابد اما در الگوهای‌ جدید با استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای، پرهیز از استفاده ابزاری از تسهیلات، ایجاد بازارهای‌ جدید، ارائه آموزش‌های لازم و کمک به پایداری مشاغل‌ مورد توجه قرار گرفته است که خوشبختانه‌ جهاد دانشگاهی‌ آمادگی خود را جهت‌ ارائه‌ ظرفیت‌های خود برای پیشبرد‌ این طرح اعلام کرد.

جهاد دانشگاهی‌ بزرگترین‌ حوزه آموزش تخصصی‌ در کشور

 حمیدرضا‌ طیبی‌ رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه هدف‌ اصلی‌ جهاد دانشگاهی‌ از زمان تأسیس‌ در سال 59 تا به حال الگو‌سازی‌ برای پیشرفت‌ کشور مانند توسعه آموزش‌های لازم‌ برای‌ تربیت نیروی انسانی‌ مورد نیاز‌ و کارآفرینی‌ و تجاری‌سازی‌ برای تبدیل علم و فناوری‌ جهت تولید ثروت‌ بوده است، یادآور شد: امروز جهاد دانشگاهی‌ بزرگترین‌ حوزه آموزش تخصصی‌ و کوتاه مدت در کشور است و در حوزه نفت‌، مخابرات و فناوری اطلاعات‌ با کشورهای‌ جهانی‌ در رقابت هستیم‌.

 وی با اشاره به اینکه در بحث‌ اشتغال فراگیر‌ بهترین روش‌ فناوری‌ است و نباید محصولات از خارج وارد شود، افزود: اتصا‌ل به بازار اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا‌ تا زمانی‌ که نیاز‌ به بازار‌ شناسایی‌ نشود‌ روند تجاری‌سازی و تولید‌ به شکل مناسب‌ پیش نمی‌رود.

 طیبی‌ در ادامه نیز خواستار‌ عضویت‌ جهاد دانشگاهی‌ در ستادهای‌ اشتغال‌ استان‌ها و استفاده از ظرفیت‌ آن شد.

ICT و گردشگری بهترین بستر اشتغال‌زایی در ایران

 علی ربیعی‌ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی‌ نیز گفت: نیاز به ایجاد فرصت‌های شغلی زیادی‌ در کشور وجود دارد که این مسئله‌ در همه وزارتخانه‌ها مورد بررسی قرار گرفته و انشاالله‌ بتوانیم به زودی‌ تا حد زیادی این مشکل را برطرف کنیم‌.

 وی با بیان اینکه‌ در 2 سال گذشته در بخش ICT توانستیم 2 هزار و 300 شغل ایجاد کنیم حوزه‌های ICT و گردشگری را بسترهای‌ خوبی برای ایجاد اشتغال برشمرد.

فرصت‌های شغلی در وزارت بهداشت و وزارت نیرو زیاد است

 ربیعی مدعی شد: در وزارت نیرو و وزارت بهداشت فرصت‌های زیادی وجود دارد‌ که با همکاری‌ و برنامه‌ریزی مناسب‌ زمینه‌ اشتغال افراد زیادی‌ فراهم می‌شود.

 وزیر‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه سیاست‌ دولت‌های گذشته‌ رشد و تولید‌ بوده است‌، افزود: در دولت یازدهم‌ و دوازدهم‌ سیاست‌ اشتغال‌‍‌زایی دنبال شده است‌ که رشد و تولید را نیز به دنبال دارد‌.

 وی با بیان اینکه‌ اهمیت‌ مشاغل‌ خانگی‌ کم نیست‌ و در کشورهای‌ اروپایی نیز وجود دارد‌، یادآور شد: در صورت‌ اتصال‌ این حوزه‌ به فضای مجازی‌، شکل جدیدی‌ به خود می‌گیرد‌ به عنوان نمونه در استان‌ سیستان و بلوچستان‌ قریب‌ به 2 هزار و 400 دختر و پسر‌ تایپیست‌ شناسایی‌ شدند‌ که با همکاری‌ یک شرکت‌ در تهران‌ که نیازهای انبوه به تایپ را می‌پذیر‌د زمینه‌ اشتغال‌ زیادی از این عزیزان فراهم شده است.

رسمی شدن مشاغل خانگی با طرح جدید  تأمین اجتماعی‌ 

 ربیعی‌ در خصوص شناخته‌ شدن مشاغل‌ خانگی‌ به صورت‌ رسمی و پایدار، تصریح کرد: سعی می‌کنیم‌ به زودی‌ طرح جدیدی‌ برای تأمین اجتماعی‌ این افراد رونمایی‌ شود که گامی‌ بزرگ‌ برای رسمی‌ شدن این مشاغل‌ خواهد بود.

 وزیر‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی‌ علم روز برای پیشبرد این طرح را دارد‌ و به دلیل اینکه‌ شیوه‌ کار آن‌ اداری‌ نیست‌ این مسئله درگیر فوت و فن‌ اداری‌ نمی‌شود و ظرفیت‌های لازم‌ در سراسر کشور‌ را نیز دارد.

صدور مجوز مشاغل  خانگی برای  یک میلیون و 560 هزار نفر‌

 وی با اشاره به اینکه در 5 سال گذشته‌ 2 میلیون و 500 هزار نفر متقاضی‌ دریافت‌ مشاغل‌ خانگی‌ شده‌اند و برای یک میلیون و 560 هزار نفر‌ مجوز صادر شده است، افزود: 2 میلیارد و 400 میلیون‌ تومان به عنوان‌ تسهیلات‌ به 600 هزار‌ نفر‌ اختصاص یافته‌ است که طبق‌ آخرین آمار‌ 60 درصد‌ آنان‌ بعد از‌ 4 سال‌ پایداری‌ شغل‌ داشته‌اند و باید‌ تلاش‌ شود از آن 40 درصد‌ نیز‌ حمایت ویژه‌ ای شود.

در پایان‌ ربیعی‌ افزود: در بحث‌ مشاغل‌ خانگی‌، جهاد دانشگاهی‌ حمایت‌ و پشتیبانی‌ خود را جهت استفاده از ظرفیت‌های هر منطقه‌ اعلام کرده است و سازمان فنی و حرفه‌ای نیز مکلف‌ شد آموزش‌های لازم‌ مطابق‌ با نیازهای‌ روز را ارائه‌ نماید و در نهایت‌ وزارت کار، بازاریابی‌ محصولات را قبول کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار